Generelt
Visma Business kan bokføre midlertidig lagerverdi ved varemottak for produkter som er lagerstyrte. Ved fakturamottak tilbakeføres den midlertidige føringen. Rutinen kan benyttes selv om man bokfører fakturamottak via Visma Dokumentsenter eller annet dokumentsystem. Ved slike tilfeller oppretter programmet "kun" bunten til bokføring, slik at vi må oppdatere den til regnskapet selv. Bunten opprettes ved fakturamottak, som rutinemessig bør gjennomføres uansett, gitt at man benytter lagerstyring på noen/alle produkter.
Rutinen krever grunnleggende konfigurasjon som vi går kort gjennom her;
Grunnleggende forutsetninger
Bokføringstilfeller
Programmet må konfigureres for å bokføre midlertidig lagerverdi. Følgende markerte funksjoner må slås på;
Videre må aktuelle avgifts- og bokføringsopplysninger oppdateres med debet og kredit midlertidig konto for lagerkostnad innkjøp;
Alle produkter som skal inkluderes i bokføringen må også konfigureres med funksjon "Bokfør midlertidig lagerverdi" på;
Bruksmåte
Når grunnleggende konfigurasjon er på plass, kan vi ved varemottak av et innkjøp se følgende transaksjoner automatisk bokført;
Ordren er registrert, kostpris pr stk er 7400, totalt 14800;
Ordre varemottas, og følgende bilag bokføres;
Når fakturamottak er gjennomført (selv om bokføring ikke er slått på), opprettes følgende bunt;
Merk at valuteringsdato mangler og må angis. Etter oppdatering i regnskapet ser bokføringer knyttet til ordren slik ut;
Bokføringen er tilbakeført, og vi er klar for endelig bokføring via attestasjon og anvisning i Visma Dokumentsenter.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen